Психологічна служба

Зупини насильство

 

Анкетування «Проблема булінгу в молодіжному середовищі»

Психологічною службою Центру 3 лютого 2025 року було проведено серед здобувачів освіти онлайн-опитування «Проблема булінгу в молодіжному середовищі», яке проводилося у єдиній електронній системі «АІС-Я-ПСИХОЛОГ».

Анкетування дало змогу провести моніторинг знань учнів стосовно булінгу, нагадати телефони гарячих ліній, побачити реальну ситуацію в закладі освіти з проявами булінгу/кібербулінгу та рівень розповсюдження проблеми насильства серед молоді. Для отримання правдивих відповідей опитування проводилося анонімно.

За результатами відповідей можна дійти висновку, що для профілактики випадків булінгу та протиправної поведінки серед підлітків повинна проводитися систематична превентивна робота, як батьками учнів, так і службами ювенальної превенції, соціальними службами, педагогічними працівниками закладів освіти. Тільки сумісними зусиллями нам вдасться просвітити молодь, ознайомити з законодавчими актами, узабезпечити юнаків та дівчат від проявів насильства та булінгу в навчальних закладах та соціальних мережах.

Всього у опитуванні взяло участь 145 респондентів. В ході анкетування було отримано наступні відповіді: 

Ваша стать?

 № Варіанти Відповіді
1 чоловіча 55
2 жіноча 90

Ваш вік?

 № Варіанти Відповіді
1 15-16 57
2 17-18 53
3 старше18 35

Як Ви ставитеся до проявів насильства?

 № Варіанти Відповіді
1 вважаю, що будь-яке насильство є неприпустимим 106
2 позитивно, якщо це самозахист 19
3 байдуже, якщо це мене не стосується 8
4 не маю думки з цього приводу 7
5 інше 5

Чи знаєте Ви, що таке булінг?

 № Варіанти Відповіді
1 так 140
2 ні 3
3 важко відповісти 2

Що з переліченого може бути ознакою булінгу? (відповідей може бути декілька)

 № Варіанти Відповіді
1 побиття іншої людини 124
2 пошкодження чужого майна 87
3 обзивання (вигадування образливих імен для когось) 130
4 жарти сексуального характеру 87

Чи стикалися Ви особисто будь-коли з проявами булінгу за межами закладу освіти?

 № Варіанти Відповіді
1 так 54
2 ні 77
3 не знаю чи був це булінг 14

Чи стикались Ви особисто з проявами булінгу під час навчання у закладі освіти?

 № Варіанти Відповіді
1 так 32
2 ні 107
3 не знаю чи був це булінг 6

 

З якими формами насильства Вам довелося стикнутися? (відповідей може бути декілька)

 № Варіанти Відповіді
1 фізичне насильство (дії, які завдають біль і тілесні ушкодження) 25
2 психологічне насильство (образи, поширення неправдивих чуток, глузування, бойкот, відмова від спілкування, погрози, шантаж тощо) 65
3 економічне насильство (дрібні крадіжки, пошкодження або знищення особистих речей, вимагання грошей, їжі тощо) 25
4 сексуальне насильство (образливі жести, висловлювання, прізвиська, жарти, погрози, поширення чуток, обмацування сексуального (інтимного) характеру та/або змісту тощо) 13
5 кібербулінг (цькування за допомогою електронних засобів комунікації) 34
6 не стикався (лася) з насильством 76

Якщо Ви були учасником ситуації з проявом булінгу, то в ролі кого?

 № Варіанти Відповіді
1 булера (кривдника) 4
2 жертви (потерпілого) 32
3 свідка (спостерігача) 24
4 не був (ла) учасником булінгу 85

 

На Вашу думку, хто найчастіше виступає булером (кривдником)? (можна обрати декілька відповідей)

 № Варіанти Відповіді
1 хлопці 51
2 дівчата 20
3 фізично сильніші 41
4 особи, що мають лідерські якості 39
5 викладачі 13
6 булером може бути будь-хто 119

Як Ви вважаєте, хто найчастіше потерпає від булінгу? (можна обрати декілька відповідей)

 № Варіанти Відповіді
1 хлопці 20
2 дівчата 35
3 особи, що зовнішньо відрізняються від інших (наприклад, кольором волосся або шкіри тощо) 64
4 особи із фізичними вадами 31
5 особи, що добре навчаються 21
6 особи, які мають проблеми в навчанні 19
7 особи, які не мають сучасних гаджетів, одягу тощо 45
8 фізично сильніші 5
9 фізично слабкіші 55
10 замкнені і сором’язливі 49
11 потерпати від булінгу може будь-хто 110

Що, на Вашу думку, відчуває людина, коли стає жертвою булінгу? (можна обрати декілька відповідей)

 № Варіанти Відповіді
1 страх 117
2 сором 72
3 ненависть до кривдника 94
4 бажання помститися 79
5 беззахисність 106
6 тривогу 105

Як Ви вважаєте, що потрібно робити, аби не стати жертвою булінгу? (можна обрати декілька відповідей)

 № Варіанти Відповіді
1 знати свої права 82
2 тренувати себе фізично 64
3 виховувати силу волі 58
4 бути дружнім до однолітків 43
5 шукати порозуміння з іншими людьми 74
6 розмовляти на цю тему з дорослими, батьками 74

 

До кого скоріш Ви звернетесь у випадку, якщо булінг буде застосовувано до Вас? (можна обрати декілька відповідей)

 № Варіанти Відповіді
1 до батьків 60
2 до родичів або знайомих 22
3 до психолога/соціального педагога 46
4 до друзів, одногрупників 41
5 до куратора 22
6 до іншого викладача 12
7 пошукаю поради на форумах або у соціальних мережах 10
8 зателефоную на Національну «гарячу» лінію 9
9 зателефоную до поліції 18
10 ні до кого не звернусь, розберусь самостійно 73

У разі якщо Вам довелося стати свідком булінгу, ви були:

 № Варіанти Відповіді
1 активним спостерігачем-захисником (намагалися допомогти жертві) 46
2 пасивним спостерігачем-захисником(хотіли захистити, але не наважилися на активні дії) 14
3 байдужим спостерігачем (не займали чіткої позиції та не були залученим до процесу) 13
4 не був (ла) свідком булінгу 72

 

Відчуваючи себе активним спостерігачем-захисником, ви допоможете жертві булінгу наступним чином? (можна обирати декілька відповідей)

 № Варіанти Відповіді
1 спробуєте  втрутитися і припинити насильство (булінг) 107
2 негайно повідомите керівництво закладу освіти 74
3 зателефонуєте до поліції 25
4 зателефонуєте на Національну «гарячу» лінію 10
5 покараєте винуватця самостійно 28

Як Ви думаєте, що спонукає чинити булінг? (можливо обрати декілька відповідей)

 № Варіанти Відповіді
1 заздрість в успішності інших однолітків 71
2 бажання заробити авторитет в колективі 81
3 бажання підняти свою самооцінку за рахунок слабкішої людини 104
4 особливості зовнішнього вигляду жертви (зайва вага, худорлявість, колір волосся тощо) 69
5 національність чи раса іншої людини 56
6 фізичні недоліки іншої людини (інвалідність, вади зору/слуху, тощо) 65
7 без причини 60

 

Якщо Ви стикалися з проявами булінгу, навчаючись в закладі освіти, то це було у системі взаємовідносин?

 № Варіанти Відповіді
1 студент-студент (ваша група) 12
2 студент-студент (різні групи та курси) 8
3 студент-викладач 5
4 не стикався з проявами булінгу 120

 

Як Ви вважаєте, чи достатньо інформації щодо проблем булінгу доводять до здобувачів освіти вашого закладу?

 № Варіанти Відповіді
1 так 72
2 ні 16
3 важко відповісти 57

З розвитком сучасних електронних технологій насильницькі дії при булінгу часто вчиняються за допомогою електронних засобів комунікації, що має назву – кібербулінг та може проявлятись в різному вигляді.

З якими з перелічених видів Вам довелось стикатися? (можна обирати декілька відповідей)

 № Варіанти Відповіді
1 флеймінг — обмін короткими гнівними й запальними репліками між двома чи більше учасниками, використовуючи комунікаційні технології 44
2 харасмент — залучення повторюваних образливих повідомлень, спрямованих на жертву (наприклад, сотні смс-повідомлень на мобільний телефон, постійні дзвінки) 16
3 обмовлення — розповсюдження принизливої неправдивої інформації з використанням комп’ютерних технологій: текстові повідомлення, фото, пісні, які змальовують жертву в шкідливій, інколи сексуальній манері 24
4 самозванство — переслідувач позиціонує себе як жертву, використовуючи її пароль доступу до її акаунту в соціальних мережах, блогу, пошти, системи миттєвих повідомлень тощо, а потім здійснює негативну комунікацію 10
5 ошуканство — отримання персональної інформації в міжособовій комунікації й передання її (текстів, фото, відео) в публічну зону Інтернету або поштою тим, кому вона не призначалася 7
6 відчуження — онлайн-відчуження, виключення з груп в соціальних мережах, відсутність швидкої відповіді на миттєві повідомлення чи електронні листи 19
7 кіберпереслідування — це дії з прихованого вистежування переслідуваних, зазвичай зроблені анонімно, для організації злочинних дій на кшталт спроб зґвалтування, фізичного насильства, побиття 3
8 хепіслепінг — вид кібербулінгу, який починався в англійському метро, де підлітки, прогулюючись пероном, раптом ляскали один одного, тоді як інший учасник знімав цю дію на мобільну камеру з подальшим розміщенням в Інтернеті 1
9 кібергрумінг — це налогодження злодіями, які гарно знають психологію дітей, довірливих стосунків з дитиною (через соціальні мережі та фейкові акаунти) з метою отримання від неї інтимних фото чи відео з подальшім шантажуванням дитини для отримання більш відвертих матеріалів, грошей чи зустрічей в офлайні. 13
10 не стикався (лася) з жодним із перелічених видів булінгу 86

 Чи знаєте Ви, що в Україні діє законодавча база щодо запобігання та протидії булінгу (накладання штрафу, громадські роботи, позбавлення волі)?

 № Варіанти Відповіді
1 так, знаю 92
2 не знаю, але хочу про це більше дізнатися 16
3 ні, мені це не цікаво 19
4 важко відповісти 18

Які заходи для профілактики булінгу і насильства, на Вашу думку, є найбільш ефективними у закладі освіти? (можна обрати декілька відповідей)

 № Варіанти Відповіді
1 інформаційно-просвітницькі заходи (виховні години, тематичні зустрічі, круглі столи тощо) 84
2 заходи практичного спрямування (тренінги, квести, флешмоби, профілактично-просвітницькі акції тощо) 53
3 профілактичні зустрічі із запрошенням представників поліції та соціальних служб 78
4 відео лекторій з перегляду профілактичних фільмів 61

Отже, з відповідей здобувачів освіти стає зрозуміло, що і педагогічним працівникам, і батькам здобувачів освіти, як і суспільству вцілому є над чим працювати. Адже необхідно постійно і систематично покращувати обізнаність підлітків стосовно питань насильства та булінгу, відповідальності за протиправні діяння. Ми повинні  будувати демократичне толерантне суспільство та безпечне середовище навколо наших дітей, виховувати в них почуття емпатії, добропорядності та справедливості.

 

 

Знову про булінг і не тільки…

      В січні-лютому 2025 року з метою профілактики булінгу, кібербулінгу, правопорушень та злочинів серед здобувачів освіти педагогічними працівниками Центру було проведено профілактичні бесіди та виховні онлайн-заходи.  Розповсюджено розроблені психологічною службою презентації для здобувачів освіти та їх батьків, рекомендації, витяги з законодавчих актів, Адміністративного й Кримінального кодексів України для запобігання протиправної поведінки в молодіжному середовищі.

Під час виховних годин зі здобувачами освіти «Знову про булінг і не тільки…» учні в черговий раз мали змогу пригадати, що таке булінг, насильство, правопорушення, злочини; як вони караються згідно законам України; які види булінгу та насильства бувають;  чим відрізняється булінг від правопорушень та злочинів; як діяти і до кого  можна звернутися в ситуаціях булінгу та насильства. Надано телефони гарячих ліній.

 

 

 

УВАГА, батьки!

      Останнім часом Україною прокотилася хвиля протиправних діянь підлітків, які вчинялися над ровесниками.

 

Так, в Білій Церкві група 14-16 літніх підлітків побили 12-річну школярку. Дівчинку били руками й ногами, принижували психологічно, приліплювали гумку до волосся, вимагали 15 тисяч гривень. Все це знімали на камеру. Покарати дівчинку група підлітків вирішила тому, що начебто вона розповіла однокласницям про те, що вони розповсюджують маріхуану.

Ситуація  спричинила великий резонанс серед мешканців міста, оскільки батько й брат дівчинки служать у ЗСУ, і захистити її нікому. Мати подала заяву до поліції, але виявилося, що злочин здійснювали діти чиновників та поліцейських, тому справу хотіли зам’яти.

Розголос зробив свою справу, і тепер головному кривднику загрожує 12 років позбавлення волі!  Інші підлітки також понесуть кримінальну відповідальність…

Згодом  випадок насильства та агресії на камеру повторився у Києві, де дві школярки  13 і 14 років били дівчинку по обличчю і фіксували знущання на телефон.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А 25 січня мережею поширилось відео, на якому група підлітків заштовхала хлопчика у підвал однієї з багатоповерхівок в м. Буча. Відомо, що правоохоронці під час моніторингу соціальних мереж в одному з Telegram каналів, виявили відео, на якому підлітки бʼють хлопця.

Один з учасників бійки жорстоко бив дитину ногами та руками, допоки його не відтягнув інший юнак. Учасники події фільмували це на відео та дивились, чи не проходять повз підвалу мешканці будинку.

Все більше випадків насильства та знущань одних підлітків над іншими потрапляють до соціальних мереж. Ми повинні негайно реагувати на протиправні дії підлітків та робити все можливе для запобігання серед дітей проявів жорстокості та агресії.

З метою профілактики правопорушень рекомендуємо ознайомитися самим батькам та залучити до основ правових знань своїх дітей. Кожна людина та громаданин держави має усвідомлювати відповідальність за скоєні правопорушення або злочини. Розмовляйте з дітьми, наводьте приклади, знайомтеся з законодавчими актами та кодексами України. Це допоможе нам сумісними зусиллями узабезпечити дітей від необдуманих дій та запобігти проявам насильства.

 

Що очікує на винуватців правопорушень?

Яке покарання може бути застосоване для підлітків – учасників цих жахливих випадків насильства та злочинів? 

Кримінальний кодекс України

Стаття 121. Умисне тяжке тілесне ушкодження 

  1. Умисне тяжке тілесне ушкодження, тобто умисне тілесне ушкодження, небезпечне для життя в момент заподіяння, чи таке, що спричинило втрату будь-якого органу або його функцій, каліцтво статевих органів, психічну хворобу або інший розлад здоров’я, поєднаний зі стійкою втратою працездатності не менш як на одну третину, або переривання вагітності чи непоправне знівечення обличчя, – карається позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років.
  1. Умисне тяжке тілесне ушкодження, вчинене способом, що має характер особливого мучення, або вчинене групою осіб, а також з метою залякування потерпілого або інших осіб, чи з мотивів расової, національної або релігійної нетерпимості, або вчинене на замовлення, або таке, що спричинило смерть потерпілого,-  карається позбавленням волі на строк від семи до десяти років.

Стаття 126. Побої і мордування

  1. Умисне завдання удару, побоїв або вчинення інших насильницьких дій, які завдали фізичного болю і не спричинили тілесних ушкоджень, – карається штрафом до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк до двохсот годин, або виправними роботами на строк до одного року.
  1. Ті самі діяння, що мають характер мордування, вчинені групою осіб, або з метою залякування потерпілого чи його близьких, або з мотивів расової, національної чи релігійної нетерпимості, – караються обмеженням волі на строк до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк.

Стаття 296. Хуліганство 

  1. Хуліганство, тобто грубе порушення громадського порядку з мотивів явної неповаги до суспільства, що супроводжується особливою зухвалістю чи винятковим цинізмом, –

карається штрафом від п’ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до п’яти років.

  1. Ті самі дії, вчинені групою осіб, – караються обмеженням волі на строк до п’яти років або позбавленням волі на строк до чотирьох років.
  1. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони були вчинені особою, раніше судимою за хуліганство, чи пов’язані з опором представникові влади або представникові громадськості, який виконує обов’язки з охорони громадського порядку, чи іншим громадянам, які припиняли хуліганські дії, – караються позбавленням волі на строк від двох до п’яти років.
  1. Дії, передбачені частинами першою, другою або третьою цієї статті, якщо вони вчинені із застосуванням вогнепальної або холодної зброї чи іншого предмета, спеціально пристосованого або заздалегідь заготовленого для нанесення тілесних ушкоджень, – караються позбавленням волі на строк від трьох до семи років. 

Стаття 189. Вимагання 

  1. Вимога передачі чужого майна чи права на майно або вчинення будь-яких дій майнового характеру з погрозою насильства над потерпілим чи його близькими родичами, обмеження прав, свобод або законних інтересів цих осіб, пошкодження чи знищення їхнього майна або майна, що перебуває в їхньому віданні чи під охороною, або розголошення відомостей, які потерпілий чи його близькі родичі бажають зберегти в таємниці (вимагання), — караються обмеженням волі на строк до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк.
  1. Вимагання, вчинене повторно, або за попередньою змовою групою осіб, або службовою особою з використанням свого службового становища, або з погрозою вбивства чи заподіяння тяжких тілесних ушкоджень, або з пошкодженням чи знищенням майна, або таке, що завдало значної шкоди потерпілому, — карається позбавленням волі на строк від трьох до семи років.
  1. Вимагання, поєднане з насильством, небезпечним для життя чи здоров’я особи, або таке, що завдало майнової шкоди у великих розмірах, — карається позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років із конфіскацією майна.
  1. Вимагання, що завдало майнової шкоди в особливо великих розмірах, або вчинене організованою групою чи в умовах воєнного або надзвичайного стану, або поєднане із заподіянням тяжкого тілесного ушкодження, — карається позбавленням волі на строк від семи до дванадцяти років з конфіскацією майна.

 

Адміністрація закладу освіти закликає батьків!

 

На даний час процес навчання у Харкові та в нашому Центрі відбувається у дистанційній формі. Це якоюсь мірою попереджає випадки булінгу серед дітей, адже здобувачі освіти перебувають вдома. Але, натомість, можуть зростати прояви кібербулінгу.
Згідно закону «Про освіту» під час дистанційного навчання чи у вільний від офлайн–навчання час, за безпеку та життєдіяльність дитини, за  її дії і протиправну поведінку повну відповідальність несуть батьки. Саме на батьках лежить обов’язок виховання дитини у добрі та емпатії до оточуючих.

В цей непростий для всіх нас час намагайтеся бути чуйними та уважними до своїх дітей. Вчасно розпізнавати їх проблеми, контролювати процес їх навчання, виховувати у дусі демократії, в любові до ближнього, у проявах поваги та толерантного відношення до кожного члена суспільства.

Діти, які переживають збройний конфлікт, часто зазнають високого рівня стресу, тривоги та страху. Ці фактори нерідко провокують агресивну поведінку, яка стає своєрідним способом вираження накопичених емоцій. Такі прояви можуть призводити до конфліктів у взаєминах з однолітками, що, у свою чергу, сприяє поширенню булінгу та насильства.

Особливо привертають увагу випадки насильства в освітніх та інших дитячих колективах, які фіксуються на відео і поширюються в соціальних мережах. Такі ситуації не лише посилюють стрес у потерпілих, але й створюють небезпечний прецедент для інших дітей, які можуть стати свідками або учасниками подібних дій.

Булінг (цькування), який визначається як систематичне насильство, може мати різні форми — від психологічного до фізичного. Приниження, обман, агресія та інші форми негативного впливу, що чиняться стосовно дітей, можуть мати серйозні довгострокові наслідки для їхнього розвитку та психічного здоров’я.

Окрему увагу слід приділяти випадках вчинення кібербулінгу, коли булінг (цькування) здійснюється з використанням інформаційних технологій, зокрема, такі дії вчиняються шляхом надіслання особистих повідомлень в месенджерах, в шкільних чатах тощо. Такі випадки є більш латентними, тому дуже важливо щоб діти розрізняли ці дії та інформували батьків, опікунів, вчителів, з метою своєчасного припинення таких дій та відповідного реагування.

Для подолання негативних наслідків конфлікту важливо забезпечити дітям психологічну підтримку, відновлення соціальних структур та стабільне навчальне середовище. Важливо, щоб керівники закладів освіти брали на себе відповідальність за виявлення та реагування на випадки булінгу.

Відповідно до чинного законодавства, вони зобов’язані повідомляти про такі випадки уповноваженим органам Національної поліції України. Неповідомлення про випадки булінгу може призвести до адміністративної відповідальності, яка передбачена ч.5 ст. 173-4 КУПАП України, включаючи штрафи або виправні роботи.

Однак, відповідальність за виховання дітей та формування моральних і соціальних норм насамперед лежить на батьках. Вони повинні активно реагувати на повідомлення про булінг, брати участь у вирішенні конфліктів та працювати над запобіганням агресивній поведінці своїх дітей. Крім того, законодавством передбачена адміністративна відповідальність батьків за діяння, вчинені їх діями, які мають ознаки булінгу, у випадках, коли діти не досягли віку притягнення до відповідальності.

З іншого боку, діти також мають усвідомлювати наслідки своєї поведінки і відповідати за свої вчинки.

Законодавство України передбачає адміністративну відповідальність за вчинення булінгу для дітей віком від 16 років у вигляді штрафу або громадських робіт. У випадках, коли булінг чинять малолітні діти та діти віком від 14 до 16 років, відповідальність несуть їхні батьки. На жаль, мають місце випадки, коли наслідки вчинення булінгу призводять до наслідків, за які передбачена кримінальна відповідальність, а саме нанесення різного ступеню тілесних ушкоджень, умисне пошкодження чужого майна тощо.

За даними Єдиного реєстру досудових розслідувань у 2023-2024 роках неповнолітніми вчинено 44 кримінальних правопорушень цієї категорії, які серед іншого, пов’язані з заподіянням тілесних ушкоджень одноліткам.

З огляду на зростання випадків булінгу, особливо під час війни, важливо забезпечити своєчасне реагування на такі ситуації. Необхідно готувати педагогів та керівників освітніх закладів до ефективного виявлення та вирішення проблем булінгу, а також забезпечити психологічну підтримку для постраждалих та агресорів. Важливо не замовчувати такі факти, ретельно розглядати та вживати заходів до їх попередження, працювати з дитячими та педагогічними колективами з метою формування нульової толерантності до насильства в освітньому середовищі, залучати до врегулювання конфліктів самих дітей, зокрема органи учнівського самоврядування.

За даними досліджень, проведених у 2023 році, рівень булінгу серед дітей в Україні після початку повномасштабного вторгнення зріс. Зокрема, лише за 7 місяців цього року кількість випадків булінгу фактично як минулого року та більше ніж за весь 2022 рік. У 2023 році втричі зросла кількість випадків притягнення батьків до адміністративної відповідальності за вчинений їх дітьми булінг. Цього року, лише за 7 місяців, кількість таких випадків більше, ніж за весь 2023 рік.     Вказане свідчить про зниження віку дітей, які вдаються до вчинення булінгу в освітньому середовищі, що є тривожним сигналом як для батьків, так і педагогічних колективів навчальних закладів.

Кожен п’ятий учень зізнається, що був свідком або жертвою булінгу у своєму освітньому закладі. Ці тривожні тенденції вимагають комплексного підходу до вирішення проблеми та тісної співпраці між освітніми закладами, батьками та громадськими організаціями.

Слід відзначити зусилля державних органів, спрямованих на запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми, що виразилось у прийнятті Закону України №3792-ІХ від 06.06.2024, який набрав чинності 06.10.2024 року.

Вказаний закон розширює сферу дії, зокрема відповідальність за булінг (цькування) застосовуватиметься не лише до освітнього середовища в межах навчальних закладів, але й стосовно взаємовідносин між дітьми та з дорослими у межах позашкільних колективів (з метою здобуття освіти, тренування, творчості, оздоровлення, відпочинку, лікування тощо).

Отже, батьки повинні бути обізнаними щодо своїх прав та обов’язків, і нести повну відповідальність за дії своїх дітей.

 

Основні тези з законодавчих актів, що стосуються обов’язків батьків щодо виховання та навчання дітей.

  • Відповідно до статті 53 Конституції України повна загальна середня освіта є обов’язковою. Виховання дітей – це відповідальна справа, а забезпечення здобуття дитиною повної загальної середньої освіти є безпосереднім обов’язком батьків.
  • Під час дистанційного навчання, присутність дитини на уроках є обов’язковою, контроль за цим покладається на батьків дитини, бо відповідно до пункту 3 статті 55 Закону України «Про освіту», батьки зобов’язані сприяти виконанню дитиною освітньої програми та досягненню дитиною передбачених нею результатів навчання. Батьки або особи, які їх замінюють, мають право і зобов’язані виховувати дитину, піклуватися про її здоров’я, фізичний, духовний і моральний розвиток, навчання, створювати належні умови для розвитку її природних здібностей … (стаття 12 Закону України «Про охорону дитинства»).
  • На батьків учнів, а також керівників закладів освіти, які виконують обов’язки опікунів дитини у випадках, визначених законом, покладається відповідальність за здобуття ними повної загальної середньої освіти (стаття 25 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).
  • Основні обов’язки батьків щодо здобуття дітьми освіти: забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, готувати її до самостійного життя (стаття 150 Сімейного кодексу України);• сприяти виконанню дитиною освітньої програми та досягненню дитиною передбачених нею результатів навчання (стаття 55 Закону України «Про освіту»); дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, а також умов договору про надання освітніх послуг (за наявності) (стаття 55 Закону України «Про освіту»). Відповідальність батьків за невиконання обов’язків щодо здобуття освіти їхніми дітьми.
  • Згідно Постанові від 13.09.2017 №684 «Про затвердження Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів»:«У разі відсутності учнів, які не досягли повноліття, на навчальних заняттях протягом 10 робочих днів підряд з невідомих або без поважних причин заклад освіти невідкладно надає відповідному територіальному органу Національної поліції та службі у справах дітей дані таких учнів для провадження діяльності відповідно до законодавства, пов’язаної із захистом їх прав на здобуття загальної середньої освіти.
  • А у «Положенні про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти» сказано: «У разі, якщо під час дистанційного навчання батьки не виконують свої обов’язки щодо забезпечення здобуття дитиною освіти, зокрема не забезпечують участь дитини в освітньому процесі протягом 10 робочих днів підряд з невідомих причин, заклад освіти інформує про це відповідну службу у справах дітей.»
  • Закон України «Про охорону дитинства», стаття 12. «Права, обов’язки та відповідальність батьків за виховання та розвиток дитини»:  Виховання в сім’ї є першоосновою розвитку особистості дитини. На кожного з батьків покладається однакова відповідальність за виховання, навчання і розвиток дитини. Батьки або особи, які їх замінюють, мають право і зобов’язані виховувати дитину, піклуватися про її здоров’я, фізичний, духовний і моральний розвиток, навчання, створювати належні умови для розвитку її природних здібностей, поважати гідність дитини, готувати її до самостійного життя та праці.
  • Батьки або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність за порушення прав і обмеження законних інтересів дитини на охорону здоров’я, фізичний і духовний розвиток, навчання, невиконання та ухилення від виконання батьківських обов’язків відповідно до закону.
  • Сімейний кодекс України, стаття 150. «Обов’язки батьків щодо виховання та розвитку дитини»:
  1. Батьки зобов’язані виховувати дитину в дусі поваги до прав та свобод інших людей, любові до своєї сім’ї та родини, свого народу, своєї Батьківщини.
  2. Батьки зобов’язані піклуватися про здоров’я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток.
  3. Батьки зобов’язані забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, готувати її до самостійного життя.
  4. Батьки зобов’язані поважати дитину.
  5. Передача дитини на виховання іншим особам не звільняє батьків від обов’язку батьківського піклування щодо неї.
  6. Забороняються будь-які види експлуатації батьками своєї дитини.
  7. Забороняються фізичні покарання дитини батьками, а також застосування ними інших видів покарань, які принижують людську гідність дитини.
  • Розділ І «Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти» наказу МОН від 08 вересня 2020 року

№ 1115, пункт 13:

 Батьки сприяють виконанню дитиною освітньої програми, навчальних програм з окремих предметів (інтегрованих курсів) і досягненню передбачених ними результатів навчання, реалізації індивідуальної освітньої траєкторії, дбають про фізичне та психічне здоров’я дітей, формують у них навички здорового способу життя, а також сприяють дотриманню учнями академічної доброчесності в освітньому процесі.

  • Кодекс України про адміністративні правопорушення, стаття 184 «Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов’язків щодо виховання дітей»:

 Ухилення батьків або осіб, які їх замінюють, від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо  забезпечення  необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей – тягне за собою попередження або накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, – тягнуть за собою накладення штрафу від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

  • Сімейний кодекс України, стаття 164. «Підстави позбавлення батьківських прав»:

 Мати, батько можуть бути позбавлені судом батьківських прав, якщо вона, він:

  1) не забрали дитину з пологового будинку або з іншого закладу охорони здоров’я без поважної причини і протягом шести місяців не виявляли щодо неї батьківського піклування;

2) ухиляються від виконання своїх обов’язків щодо виховання дитини та/або забезпечення здобуття нею повної загальної середньої освіти;

3) жорстоко поводяться з дитиною;

4) є хронічними алкоголіками або наркоманами;

 5) вдаються до будь-яких видів експлуатації дитини, примушують її до жебракування та бродяжництва;

6) засуджені за вчинення умисного кримінального правопорушення щодо дитини.

   Лише завдяки спільним зусиллям ми зможемо забезпечити нашим дітям безпечне майбутнє. Заклади освіти закликають батьків бути уважними до своїх дітей, надавати їм психологічну підтримку, виховувати в любові та взаєморозумінні.

 

 

Підліткова агресія – причини та наслідки

     Агресія підлітків – одне з найбільш типових проявів підліткової кризи. Часто батьки розгублюються, зіткнувшись з підлітковою агресією, і всі їх спроби припинити агресивну поведінку тільки ще більше розпалює дитини. Що робити, якщо ваша дитина почав вести себе агресивно?

​    В першу чергу потрібно заспокоїтися. Агресія підлітків – вкрай неприємне, але при цьому закономірне і природне явище. Не дарма підлітковий вік називають перехідним: у цей період дитина переходить з дитинства у доросле життя, а це, погодьтеся, непросто. Агресія підлітків – це ознака внутрішнього дискомфорту і невміння володіти своїми емоціями.

Агресія підлітків може виражатися по-різному, в залежності від індивідуальних особливостей характеру дитини і взаємин у сім’ї.

      Підліткова агресія найчастіше проявляється у відповідь на несприятливе середовище, в якому підлітки знаходяться. Варто визнати, що основна причина криється у ставленні до них батьків і найближчих родичів. Відсутність любові і турботи, неконструктивна критика, надмірний тиск і контроль, постійні стреси породжують озлоблені ставлення до навколишнього світу.

Підліток прагне швидше подорослішати, але емоційно залишається дитиною. Тому батькам в цей період особливо важливо дотримуватися тонку грань: ставитися до нього, як до дорослого, але й не забувати виявляти почуття і турботу.

Агресія в підлітковому віці, скоріше, не напад, а захисна реакція на дії, спрямовані проти нього. Часто всі ці відчуття утрирувані, через надмірної емоційності та вразливості.

Варто визнати, що батькам досить складно навчитися правильно реагувати на поведінку дитини. Вони не просто виявляються психологічно непідготовленими, а й зовсім не можуть впоратися з масою побутових проблем. Але, як кажуть: «попереджений, а значить, озброєний», тому ми позначили найчастіші причини виникнення підліткової агресії і дамо кілька порад, як з нею боротися. 

Причини підліткової агресії

Зараз, коли кожен з нас відчуває вплив війни, переживає хронічний стрес, тривожність, ПТСР або навіть психічні розлади, не дивно, що у великої кількості дітей виникають прояви нестабільного емоційного стану, депресії, агресії та насильницької поведінки.  Але окрім жорстокого сьогодення на підлітків  впливають і звичні обставини, які ведуть до агресивних проявів у поведінці.

Отже, існує кілька типів причин виникнення агресії у підлітків: сімейні, особистісні та ситуативні.

Сімейні причини агресії

Далеко не в кожній родині культивується правильний підхід до виховання дітей. Це, безсумнівно, мінус батьків, але й вони залежні від безлічі факторів і часто не в змозі стримувати і контролювати себе. У будь-якому випадку треба знати, яка поведінка батьків може привести до виникнення агресії у дітей в підлітковому віці:

Байдужість і вороже ставлення до дитини

Неприйняття (небажана дитина), брак любові

Надмірний контроль і опіка

Байдужість до життя підлітка

Відсутність емоційного зв’язку

Приниження і образа, особливо публічні

Придушення емоцій дитини і будь-яких проявів самостійності

Особистісні причини

Ці причини можуть виникати як самі по собі, так і як наслідок сімейних обставин та впливу оточення:

Страх, очікування найгіршого

Невпевненість в безпеці

Гормональна неврівноваженість, зважаючи періоду статевого дозрівання

Дратівливість і образливість, як результат невпевненості в собі

Відчуття своєї провини в чомусь

Почуття самотності

Ситуативні причини

Найчастіше пов’язані з конкретними ситуаціями, що мають місце бути в житті підлітка в конкретний період часу:

Перевтома, як результат фізичного і розумового навантаження

Хвороба

Неправильний раціон харчування

Надмірне захоплення комп’ютерними іграми

Локальні неприємні ситуації в сім’ї

Ситуативні причини

Найчастіше пов’язані з конкретними ситуаціями, що мають місце бути в житті підлітка в конкретний період часу:

Перевтома, як результат фізичного і розумового навантаження

Хвороба

Неправильний раціон харчування

Надмірне захоплення комп’ютерними іграми

Локальні неприємні ситуації в сім’ї

Способи боротьби з підлітковою агресією

Варто визнати, що єдиного рішення цієї проблеми не існує. Насамперед треба визначити, що могло стати причиною виникнення агресивної поведінки у підлітка. Грунтуючись на цьому, ви зможете визначити, що необхідно змінити в своїй поведінці, оточенні дитини.

Запам’ятайте, головна ваша задача, як батьків — звести до мінімуму прояви агресії, а значить, забезпечити максимально комфортні умови для нього або змінити свій стиль виховання.

Найчастіше батьки стають причиною виникнення агресії у дитини, тому варто почати з виховання самого себе:

Давайте можливість підлітку вирішувати, проявляти ініціативу або ж у всьому враховуйте його інтереси.

Виключіть агресію в родині. Проаналізуйте стосунки зі своєю другою половиною на наявність агресивних випадів.

Перенаправьте підліткову агресію в корисне русло, наприклад, в спорт, творчість, волонтерство, турботу про тварин, піклування про дідусів, бабусь.

Частіше розмовляйте з дитиною в якості одного. Не вказуйте що робити, візьміть на себе роль мудрого наставника, який радить, але не засуджує.

Частіше хваліть дитину, це вселить у нього впевненість.

Поважайте його вибір, навіть якщо він здається вам неправильним.

Агресивним підліток не стає просто так із власної волі. Пам’ятайте, що ви – приклад для наслідування своєї дитини. Адже не дарма кажуть: «Не виховуйте дітей, виховуйте себе». Якщо ж ви упустили момент і припускаєте, що не в силах впоратися самостійно, проконсультуйтеся з психологом. Але врахуйте, що не можна просто здати дитину на руки психолога і сподіватися на те, що він вирішить всі проблеми. Часто батьки посилюють прояви підліткової агресії, так що, можливо, психолог порадить і вам дещо переглянути у вашій поведінці та стосунках з дитиною.

Агресія підлітків – це, мабуть найнеприємніший прояв підліткового віку, з яким непросто боротися, але для люблячих батьків немає нічого неможливого!

 

Найпростіші вправи на зняття агресії  та емоційно-м’язової напруги – «швидка допомога»:

 Дихання. Стримуючи дихання, ми не можемо виразити свої емоції, почуття, а подавлені почуття стримують дихання. Тому дихання має бути глибоким. Квадратне дихання 4 на 4; дихання животом; діафрагмальне дихання.

 Подушка. Биття подушки. Кидання подушки об підлогу. Тиснення подушки в стіну однією рукою по черзі, або ж обома руками. Для дітей – вправи – «Неслухняні подушки».

 Папір. Рвати папір на дрібні шматочки, а потім перетворення цих шматочків у сніг, дощ, салют. М’яти папір і кидати по підлозі; у групі\сім’ї можна кидатися ним, як сніговими кульками.

Арт-терапія. Образотворчий напрям.

Малювати гнів, злість одним кольором, який для вас є вираженням злості. Або малювати злість руками, тобто пальчиковими фарбами.

Тривимірні пластичні матеріали: пластилін, глина, тісто солоне. Виліплювати злість, а потім трансформувати створений образ у якийсь приємний, красивий.

Голосова терапія. «Ричалки». «Проричіть» злість, один на один: у

парі один на одного у формі гри.

Тарабарська мова. Розкажіть дитині\партнеру тарабарською мовою про свою злість. Навчіть дитину тарабарській мові. Перетворіть вираження злості у безпечний спосіб.

Тупання ногами. У сім’ї – разом, по черзі, створити ритмовий оркестр.

Батькам про булінг, протиправну поведінку та агресію

 

 

 

10 грудня- Міжнародний день прав людини  

А чи ви знаєте, коли з’явилися права у дітей?

Або може ви чули коли-небудь про виховання дітей у Спарті?

А коли і де виник перший ювенальний (тобто дитячий) суд? Чи перша в світі організація із захисту дітей – «Save the Children»?

А коли була ухвалена Декларація прав дитини?

Або коли Генеральною Асамблеєю була прийнята Конвенція  ООН про права дитини?

З якого  віку наступає кримінальна відповідальність за злочини та правопорушення?

Все це ви можете прочитати у презентації Про ТВОЇ ПРАВА

Також до вашої уваги  електронний правовий путівник Мої права завжди зі мною

__________________________________________________________________________

СНІД – загроза для всього людства!

Також ви можете ознайомитися з презентацією  Все про СНІД

Для батьків здобувачів освіти пропонуються рекомендації  Батькам підлітків про статеве виховання

Захистіть себе та будьте здорові!

__________________________________________________________________________________________

“16 днів проти насильства”

      Щороку в Україні з 25 листопада по 10 грудня проходить ця акція. Її головна мета – привернути увагу до проблеми насильства в суспільстві та закликати кожного з нас не залишатися осторонь.  Адже в світі так багато насилля – це і торгівля людьми, і булінг в навчальному закладі, і кібербулінг в соціальних мережах, і домашнє насилля, а зараз ще й додалося насильство від ворожої армії на окупованих територіях.

Що ж таке насильство та які види насильства бувають згадаємо з презентації   

Скажи НІ насильству

Чи є в вашому житті насильство? Пропонуємо пройти тест: Тест на прояви насильства

Мабуть найчастіше деякі діти та підлітки стикаються у своєму житті все ж таки з домашнім насильством.

Перегляньте презентацію ДОМАШНЄ НАСИЛЬСТВО

та мультиплікаційні ролики з протидії насильству у сім’ї:

1. https://www.facebook.com/watch/?v=505733408246208&ref=sharing

2. https://www.youtube.com/watch?v=O5PNSU7jVcE

3. https://www.youtube.com/watch?v=okaZndZu1j0

4. https://www.youtube.com/watch?v=ZFgja3c_n8o

Якщо ви все ж таки зазнаєте насильство будь де – вдома, в навчальному закладі, на вулиці чи під час військових дій- ви можете звернутися за телефонами та адресами, представленими в пам’ятці для учнів: ПАМ’ЯТКА для учнів

Педагогічним працівникам в умовах дистанційного навчання виявити та перенаправити учнів, які зазнали домашнього насильства під час освітнього процесу буде легше після ознайомлення з алгоритмом реагування:

Як же уберегти дитину від насильства?

Для педагогічних працівників та батьків учнів представляємо рекомендації: Рекомендації педагогам Як уберегти дитину від насильстваРекомендації батькам Як вберегти дитину від насильства

В вас є можливість переглянути своєрідний архів інформації про факти страт, катувань і застосування насильства проти цивільного населення під час російської окупації.  В електронному збірнику «Чорний реєстр» зібрана база даних не тільки наочно демонструє масштаби трагедії українського народу, а й дає можливість дослідити типи і види злочини загарбників проти мирних людей на окупованих територіях, які були складові, мотиви і цілі вчинення даних злочинів.

Тут задокументовано насильницькі злочини ворожої армії на окупованих територіях, в тому числі на Харківщині (в Ізюмі, Циркунах, Козачій Лопані, Липцях, Лозовій та багатьох інших наших сіл та містечок). Війна несе смерть, насильство, терор та геноцид, вона підриває й обмежує цінності, що лежать в основі прав людини.

 Електронна збірка «Чорний реєстр»  Чорний реєстр

___________________________________________________________________________________

Безпечна поведінка в інтернеті.

Запобігання вербуванню молоді та вчиненню дій,

направлених на користь ворогу


У  листопаді психологічною службою Центру розроблено презентації, інструктажі та пам’ятки, а педагогічними працівниками проведено онлайн-уроки, виховні години та заходи для здобувачів освіти, присвячені тематиці медіаграмотності та безпечній поведінці в соціальних мережах.

Мета заходів – формування критичного мислення, навичок інформаційної безпеки, вмінню протистояти ворожій пропаганді, вербуванню, втягуванню молоді у протиправну діяльність на користь державі-агресору.

«Як безпечно почувати себе в інтернеті, дивіться у презентації «Фільтруй інформацію»

Фільтруй інформацію.Боти. Тролі. Пропаганда

Молодь та протиправна поведінка

      Соціально-психологічною службою ДПТНЗ «Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну» було розроблено тест «Протиправна діяльність», який було внесено до автоматизованої інформаційної системи «АІС-Я-ПСИХОЛОГ».

Напередодні тестування з учнями було проведено інструктажі та виховні години з метою ознайомлення зі статтями Кримінального кодексу України, які стосуються відповідальності за вчинення злочинів, які загрожують національній безпеці нашої країни під час воєнного стану.

Здобувачів освіти було проінформовано про ризик та засоби вербування у соціальних мережах, де здійснюється спонукання підлітків за винагороду до підпалів військових автомобілів, розкриття інформації про розташування ЗСУ або критичних об’єктів інфраструктури. Також учням було роз’яснено про можливість їх втягування до ліворадикальних молодіжних угрупувань з метою посягання на життя громадських та політичних діячів, представників правоохоронних органів чи журналістів та ін.

7 листопада з метою узагальнення отриманих знань за даною тематикою було проведено  онлайн-тестування серед здобувачів освіти Центру.

За результатами тестування складено аналітичну довідку.

Серед отриманих відповідей є цікаві факти, які дозволяють зробити висновок, що необхідно й надалі працювати з молоддю з метою профілактики протиправної поведінки:

  • Вірну відповідь, що кримінальна відповідальність наступає – з 14 років дали 97 респондентів, що складає лише 56%
  • Знають, що в Україні не існує смертної кари 87 % учнів
  • Хотіли б мати газовий балончик -44 % здобувачів освіти
  • Не хотіли б мати ніякої зброї -43 %
  • 6 учнів озвучили, що самі б хотіли зайнятися рекетом
  • але 78 % підлітків рекет вважають ганебним та неприйнятним для демократичного суспільства явищем
  • 77 % учнів розуміють, що таке вербування
  • 4 учні були б не проти заробити гроші саме за допомогою вербування…
  • 81 % вважає вербування злочином та зрадою країни
  • 70 % розуміють, що завербована людина наражає на небезпеку своїх співгромадян
  • Підпал військомату чи автівки вважають злочином 72 % здобувачів освіти
  • Молодь найчастіше вважає, що люди скоюють правопорушення через погане виховання чи бідність, під впливом інших людей або для наживи
  • Серед здобувачів освіти Центру декі учні віднесли себе до небезпечних молодіжних субкультур (скінхеди -2 учні, радани – 1, ультрас – 1, тітушки – 1)
  • Вважають правопорушенням масові бійки між молодіжними угрупуваннями в ТЦ – 82 % учнів
  • Для запобігання злочинності підлітки вважають дієвими методами- правильне виховання батьками -63 %, проводити лекції з представниками ювенальної поліції – 48 %, інформування в закладах освіти – 47 %.

З більш детальними відповідями можна ознайомитися в аналітичній довідці психологічної служби Центру.

Аналітична довідка Протиправна діяльність №66

«В презентації можна познайомитися з різними видами субкультур, популярних серед сучасної молоді»

Молодіжні субкультури

Молодь та протиправна поведінка

З метою проведення інструктажів та виховних заходів серед здобувачів освіти з питань національної безпеки, відповідальності за скоєні правопорушення, ознайомлення з Кримінальним кодексом, психологічною службою Центру розроблено презентацію «Протиправна діяльність»

Протиправна діяльність

Діагностична робота з питань  дистанційного навчання та ментального здоров’я

В жовтні 2024 року серед педагогічних працівників Центру проведено онлайн-анкетування “Дистанційне навчання” за допомогою онлайн-платформи «АІC Я-Психолог».

За результатами  опитування можна побачити загальну картину ставлення учасників освітнього процесу до онлайн-навчання, якими ресурсами користуються викладачі, які труднощі виникають пыд час навчання.

Також опитування «Дистанційне навчання» пройшли і здобувачі освіти ДПТНЗ «РЦПОРГКГТД». Окрім цього, учні взяли участь у анкетуванні «Ментальне здоров’я». Завдяки опитуванню можна побачити відсоток учнів, які потребують психологічної підтримки через війну. Надано рекомендації щодо технік зі зняття стресу та тривожності для покращення психологічного стану. Результати опитувань всіх учасників освітнього процесу можна переглянути за посиланням нижче:

Ментальне здоров’я

Результати опитування учнів

Результати опитування педагогів

«Боремося зі стресом»

На початку навчального року профілактичний захід для зняття стресу та пошук внутрішніх ресурсів з елементами арт-терапії приніс задоволення педагогічним працівникам, які змогли розкритися по-новому. Були використані вправи з невербального спілкування, на кмітливість та згуртування колективу, задіяні метафоричні карти та розмальовування мандал.

Напередодні всесвітнього дня ментального здоров’я для педагогічних працівників та здобувачів освіти для онлайн-перегляду розповсюджено профілактично-просвітницький матеріал: відеоролики «Пояснення стресу дітям і дорослим», «Стрес та релаксація» . також надано збірки:

«Методичні рекомендації щодо надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу», «Навички самодопомоги. Як управляти стресом?!».

Всім учасникам освітнього процесу надано контакти та телефони гарячих ліній психологічної підтримки.

З нагоди всесвітнього дня ментального здоров’я, який весь світ буде відзначати 10.10.2024 року, психологічною службою Центру проведено тренінг для майстрів виробничого навчання «Мій ресурс». Педагогічні працівники змогли пізнати один одного ближче, відкрити себе з нового боку, зрозуміти що саме надає їм життєвий ресурс, отримати позитивні емоції. В ході тренінгу було надано рекомендації зі зняття стресу для підтримки психологічного здоров’я.

У вересні 2024 р. психологічна служба Центру знову  нагадала здобувачам освіти про проблему булінгу та кібербулінгу, яка існує  в усіх закладах освіти.  Розібратися в питаннях відповідальності за розповсюдження персональних даних, вчинення булінгу, кібербулінгу, за прояви насильства по відношенню до інших учасників освітнього процесу учням допомогла онлайн-презентація «Привіт! До тебе питаннячко». Учням надано контакти для інформування щодо випадків насилля чи булінгу/кібербулінгу.

Психологічною службою Центру розроблено виховний захід “Обирай справу свого життя”, який увійшов до “Збірки кращих матеріалів з практичної діяльності педагогічних працівників щодо профорієнтації та популяризації робітничих професій ЗП(ПТ)О Харківської області”. Збірник вийшов у травні 2024 року під редакцією НМЦ ПТО у Харківській області. Матеріали збірника можуть використовуватися педагогічними працівниками закладів освіти для профорієнтаційної роботи з учнівською молоддю.

Повну версію збірника та матеріалів можна переглянути на сайті науково-методичного центру професійної освіти у Харківській області за посиланням: http://nmc.ptu.org.ua/…/inshi-vydannya…/2024-r/

Абітурієнти можуть пройти

діагностування схильностей та професійних інтересів за методикою Є.А.Клімова у режимі он-лайн

за посиланням:  https://onlinetestpad.com/ua/test/846652-ea-klimova-ddo

Також на веб-сайті психологічної служби нашого Центру  DobraPorada  https://dobraporada.mozellosite.com/

можна пройти багато різноманітних тестувань та діагностувань в режимі он-лайн:

https://dobraporada.mozellosite.com/pznaj-sebe/

В квітні 2024 року соціально-психологічною службою Центру проведено тренінг “Професійна мотивація: мрії, очікування, страхи та занепокоєння”. Захід відбувся оф-лайн режимі в приміщенні навчального закладу зі здобувачами освіти.

В ході тренінгу учні скористалися можливістю ближче познайомитися, поспілкуватися, краще пізнати один одного, навчитися навичкам ефективної комунікації, отримати позитивні емоції. А за допомогою цікавих вправ та методів арт-терапії здобувачі освіти мали змогу замислитися над своїми відчуттями – зрозуміти свої побажання та острахи стосовно обраної  ними професії. Також учні отримали відповіді на хвилюючі запитання стосовно майбутньої літньої поїздки за кордон.

В березні 2024 року здобувачі освіти пільгового контингенту отримали від соціального партнера Благодійного фонду «Карітас-спес-Харків» гуманітарну допомогу у вигляді одягу та взуття. Адміністрація ДПТНЗ «РЦПОРГКГТД»  висловлює щиру подяку благодійній організації і сподівається на подальшу співпрацю для покращення матеріального становища учнів пільгових категорій.

18.04.2024 року для здобувачів освіти професійно-технічних закладів освіти у приміщенні «Арт-простору» відбувся тренінг з ментального здоров’я за програмою Олени Зеленської «Ти як?»

У квітні 2024 соціальним педагогом Нужною Мариною проведено психологічний практикум-інструктаж для здобувачів освіти щодо поїздки на виробничу практику до Болгарії.

         Зі здобувачами освіти проводилися вправи та обговорювалися питання професійної етики працівників сфери обслуговування, конфліктології, а також питання профілактики шкідливих звичок та випадків торгівлі людьми.

18.03.2024  у Центрі відбувся психологічний тренінг «Провідники змін» для педагогічних працівників за участю громадської організації «Фонд Маша».

26.02.2024 соціальний педагог, Нужная М.Я., провела семінар-тренінг для педагогічних працівників за темою «Психологічна підтримка здобувачів освіти під час війни».

Соціально-психологічна служба

Зайти на веб-сайт соціально-психологічної служби

можна за посиланням:

https://dobraporada.mozellosite.com/

ДРТНЗ “Регіональний центр професійної освіти ресторанно-готельного, комунального господарства, торгівлі та дизайну” працює з метою соціальної допомоги та психологічної підтримки учасників освітнього процесу — учнів, їх батьків /опікунів та педагогічних працівників.

  Ссоціально-психологічнаа служба у своїй діяльності виконує такі функції:

діагностичну: спостерігає, вивчає та оцінює особливості діяльності і розвитку учнів, мікроколективу, колективу в цілому, неформальних молодіжних об’єднань; досліджує спрямованість впливу мікросередовища, особливостей сім’ї та сімейного виховання, позитивного виховного потенціалу в мікрорайоні та джерела негативного впливу на дітей та підлітків;

прогностичну: прогнозує на основі спостережень та досліджень посилення негативних чи позитивних сторін соціальної ситуації, що впливає на розвиток особистості учня чи групи; прогнозує результати навчально-виховного процесу з урахуванням найважливіших факторів становлення особистості;

консультативну: дає рекомендації (поради) учням, батькам, педагогічним працівникам з питань соціальної педагогіки; надає необхідну консультативну допомогу підліткам, які потребують піклування чи знаходяться у складних життєвих обставинах;

– захисну: забезпечує дотримання норм охорони та захисту прав дітей і підлітків, представляє їхні інтереси у різноманітних інстанціях (службі у справах дітей, поліції, суді тощо);

профілактичну: переконує учнів в доцільності соціально значимих норм та правил поведінки, ведення здорового способу життя, сприяє попередженню негативних явищ в учнівському середовищі;

соціально-перетворювальну: здійснює соціально-педагогічний супровід навчально-виховного процесу, соціально-педагогічний патронаж соціально незахищених категорій дітей; сприяє соціальному і професійному визначенню особистості, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію молоді;

організаційну: координує діяльність та взаємодію усіх суб’єктів соціального виховання; сприяє соціально корисній діяльності дітей і підлітків; формує демократичну систему взаємостосунків в підлітковому середовищі. а також серед дітей і дорослих.

Шановні учні!

В період дистанційного навчання звернутися до соціального педагога Нужної Марини Олексіївни за консультацією або з питань соціального захисту можна на електронну пошту: marinarioti@gmail.com

Для всіх учасників освітнього процесу – учнів, батьків та педагогів створено веб-сайт соціально-психологічної служби, на якому можна ознайомитися з останніми новинами центру, пройти онлайн-тестування, знайти корисну та цікаву інформацію у сфері психології, відкрити посилання на законодавчі акти, переглянути профілактичні фільми, презентації тощо.

Сайт містить наступні розділи:

  1. “Про нас”.

2.“Телефони гарячих ліній”.

  1. “Законодавство стосовно пільг”.
  2. “Батьківський всеобуч”.
  3. “Педагогам в допомогу”.
  4. “Сторінка цікавинки”.
  5. “Пізнай себе!”.

8.“Переглянь корисне”.

9.”Новини”.

Зайти на веб-сайт соціально-психологічної служби

можна за посиланням:

https://dobraporada.mozellosite.com/

Якщо Ви опинилися в тяжкій життєвій ситуації, вам погрожують або вас

ображають, по відношенню до Вас спричиняється булінг або домашнє

насилля- ви можете звернутися до соціального педагога, психолога, майстра

в/н, класного керівника або будь-якого дорослого, якому Ви довіряте. Разом

ми знайдемо вихід!

Долучайтеся до Всеукраїнської програми ментального здоровʼя

“Ти як?” для зняття стресу та тривожності під час війни

https://howareu.com/?fbclid=IwAR3XT4ACB77D1fNZ_wwmy8Dx5_XJARxnAgHn7kIGHjMwCMp6geXFaYAhzgY 

Звертатися по допомогу — не страшно і не соромно.

Ще один партнер програми «Ти як?» — проєкт кризової допомоги krisenchat, який створив спеціально для українців krisenchat Ukrainian. Все спілкування тут відбувається у форматі чату (дуже зручно, якщо ви нервуєте від телефонних розмов). Це анонімно, безкоштовно і цілодобово.

Розпочніть чат на сайті проєкту: krisenchat.de/uk/ukraine
або одразу через WhatsApp, Telegram чи по SMS.

Також в Україні працюють телефони гарячих ліній: