ЗНО -2022

 

Зовнішнє оцінювання проводиться з метою забезпечення прав осіб на рівний доступ до вищої освіти та оцінювання відповідності результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти, державним вимогам.

Участь у зовнішньому оцінюванні може взяти особа, яка має повну загальну середню освіту або здобуде її в поточному навчальному році та зареєструвалася відповідно до встановлених вимог.

Зовнішнє оцінювання проводиться щороку з використанням технологій педагогічного тестування. Завдання сертифікаційних робіт укладаються Українським центром відповідно до програм зовнішнього оцінювання з певних навчальних предметів.

Строки організації та проведення зовнішнього оцінювання, перелік навчальних предметів, з яких проводиться зовнішнє оцінювання, та мов національних меншин, якими здійснюється переклад текстів, визначаються наказами Міністерства освіти і науки України.

Учасникам зовнішнього оцінювання створюються рівні умови шляхом стандартизації процедур проведення зовнішнього оцінювання.

Для учасників з особливими освітніми потребами в пунктах зовнішнього оцінювання створюються особливі (спеціальні) умови для проходження оцінювання.

Результатом зовнішнього оцінювання є кількісна оцінка рівня навчальних досягнень учасника зовнішнього оцінювання.

Більше інформації за посиланням: http://testportal.gov.ua/

Презентація ЗНО-2022

Наказ МОНУ №498 від 05.05.2021 про «Деякі питання проведення у 2022 році зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти»

Новини про ЗНО

Наказом Міністерства освіти і науки України від 5 травня 2021 року №498 урегулювано проведення зовнішнього незалежного оцінювання 2022 року. Відповідно до наказу кожен зареєстрований учасник має право за рахунок коштів державного бюджету пройти тести  щонайбільше з п’яти навчальних предметів. Загалом зовнішнє незалежне оцінювання відбуватиметься з тринадцяти навчальних предметів:

  1. Українська мова. 2. Українська мова і література. 3. Математика (завдання рівня стандарту)*. 4. Математика. 5. Історія України. 6. Англійська мова. 7. Іспанська мова.
  2. Німецька мова. 9. Французька мова. 10. Біологія. 11. Географія. 12. Фізика. 13. Хімія.

Якщо учасник  / учасниця бажатиме скласти більше п’яти навчальних предметів, він / вона зможе зробити це за кошти фізичних і юридичних осіб.

Результати зовнішнього оцінювання із чотирьох навчальних предметів зараховуються як результати державної підсумкової атестації (за шкалою 1–12 балів) за освітній рівень повної загальної середньої освіти  для учнів (слухачів, студентів) закладів загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, які в 2022 році завершують здобуття повної загальної середньої освіти:

  • українська мова (усі завдання сертифікаційної роботи) або української мова і література (субтест “Атестаційні завдання”);
  • математика (за підсумками виконання сертифікаційної роботи з: математики (завдання рівня стандарту) або завдань субтесту “Атестаційні завдання з математики” (для здобувачів освіти, які вивчали математику на рівні стандарту); математики (для здобувачів освіти, які вивчали математику на профільному рівні));
  • історія України (субтест “Період XX – початок XXI століття”) або іноземна мова – за вибором здобувача освіти;
  • один з навчальних предметів (історія України, біологія, географія, фізика, хімія, англійська мова, іспанська мова, німецька мова, французька мова).

Учням, які виберуть для проходження державної підсумкової атестації математику та/або іноземну мову, оцінка ДПА (за шкалою 1–12 балів) буде визначатися залежно від рівня, на якому вони цей навчальний предмет вивчали:

  • для тих, хто вивчав математику та/або іноземну мову на профільному рівні, оцінкою за ДПА буде результат виконання завдань рівня стандарту та профільного рівня;
  • для тих, хто вивчав математику та/або іноземну мову на рівні стандарту, оцінкою за ДПА буде результат виконання завдань рівня стандарту.

Відповідно до Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти, 2022 року під час вступу до вишу зараховуватимуть результати зовнішнього незалежного оцінювання 2019-2022 років.

Пробне ЗНО

Для того щоб знизити рівень тривоги з приводу процедури ЗНО, варто пройти пробне ЗНО.

Такий досвід допоможе ознайомитися з організаційними умовами проведення тестування (з порядком доступу до пункту тестування і робочого місця, особливостями роботи із бланками відповідей тощо), структурою та змістом тестових зошитів, а також з’ясувати рівень своїх навчальних досягнень і, як наслідок, уникнути зайвого хвилювання та зосередитися під час основної сесії саме на виконанні тестових завдань.

Реєстрація для участі у пробному ЗНО-2022 триватиме протягом 5‒22 січня 2022 року. Зареєструватися можна буде на сайтах регіональних центрів оцінювання якості освіти.

Пробне тестування з української мови, української мови і літератури відбудеться 19 березня, з історії України, з математики, математики (завдання рівня стандарту), з біології, з географії, з фізики, з хімії, а також з іноземних мов (англійської, іспанської, німецької та французької) – 26 березня. У день проведення пробного ЗНО кожен зареєстрований учасник може скласти тест з одного навчального предмета.

Результати пробного ЗНО-2022 для осіб, які введуть свої відповіді на спеціальному сервісі, буде оприлюднено на їхніх інформаційних сторінках 25 березня з української мови, української мови і літератури, 1 квітня — з інших навчальних предметів.

Пробне зовнішнє незалежне оцінювання є платною послугою для учасників та неприбутковою для організаторів і проводиться за кошти фізичних і юридичних осіб. Вартість тестування буде визначено регіональними центрами оцінювання якості освіти до 20 грудня 2021 року.

Шість основних факторів, які так чи інакше впливають на якість результату складання ЗНО.

5

Фактор 1. Ступень розвитку основних психічних процесів (пам’яті, уваги, мислення, уяви тощо). Так, досвід показує, що різні, але відповідальні учні, відвідуючи одного і того ж самого репетитора, навчаючись за одними і тими ж самими матеріалами пишуть ЗНО на різний бал. А інколи ця різниця просто разюча! У 30-40 балів! Чому ж так? Насправді, відповідь криється в ступені розвитку психічних процесів. Так, одному учню достатньо 20 хвилин, щоб розібратися з матеріалом, зрозуміти, вивчити його та запам’ятати надовго. Але інший витратить на це декілька годин, у той час як третій взагалі не зможе до кінця усвідомити матеріал, буде намагатися його механічно завчити та все одно забуде за декілька днів. На жаль, це так. У свою чергу, на розвиток психічних процесів впливає генетика, яку вже не змінити, але також, і це найважливіше, – ТРЕНУВАННЯ. Так, пам’ять, увагу, мислення та уяву можна і треба тренувати протягом усього свого життя, якщо ми хочемо зберегти ясний розум у глибокій старості. Але наразі не про це. Мова йде про те, що якщо учень протягом 10 років навчання в школі недостатньо тренував свої психічні процеси, то за рік підготовки до ЗНО він не зможе їх якісно покращити! А тренувати їх дуже просто: читати матеріали, вчити напам’ять вірші, переказувати тексти, розв’язувати задачі тощо, тобто, по суті, відповідально виконувати те, що вимагають у школі. Є один нюанс, найактивніше психічні процеси формуються ще у дошкільному та молодшому шкільному віці. Якщо цей час втрачений, то наздогнати буде дуже важко. Таким чином, в останній рік перед вступом до ВНЗ учні починають готуватися до ЗНО, маючи неоднаковий ступень розвитку психічних процесів. В юнацькому віці за рік підготовки можна якісно засвоїти матеріал, але суттєво покращити пам’ять, мислення та увагу – надзвичайно важко, а інколи – неможливо. Саме тому важливо об’єктивно оцінити свої здібності та можливості для того, щоб поставити собі за мету реальну кількість балів на ЗНО.

Фактор 2. Мотивація. Людина із шаленою мотивацією здатна подолати будь-які перешкоди на шляху до своєї мрії. І це дійсно так. Сильна мотивація компенсує навіть недостатній рівень розвитку психічних процесів. Тобто, незалежно від здібностей та можливостей, маючи сильну мотивацію, можна скласти ЗНО на високий бал. Але при цьому дійсно мотивація повинна бути шаленою, коли вдень і вночі живеш лише однією мрією вступу до ВНЗ, нічого і нікого не помічаючи навкруги! Тому варто поставити собі питання: чи щиро я бажаю вступати у ВНЗ та позитивно скласти ЗНО? Чи можливо це вимагає суспільство, тиснуть батьки, впливають друзі, а мені насправді вже набридло вчитися і десь глибоко у душі я не хочу ні високого балу ЗНО, ні навчання в престижному ВНЗ? Спробуй поставити собі ці запитання та дати на них відповідь для себе… У мене була учениця, яка дуже важко засвоювала матеріал. Навчання для неї – це справжні муки… Але при цьому, вона наче мріяла поступити на психологічний факультет. І лише за декілька місяців вона мені щиро зізналася, що насправді мріє вийте заміж! А навчання, вступ до ЗНО, психологія тощо викликають у неї відразу. Ця учениця незабаром покинула підготовку у репетитора і, звісно, написала на низький бал. Тому, май на увазі, мотивація – це великий відсоток успіху!

Фактор 3. Загальний режим. Загальний режим – це важливий чинників успіху у підготовці до ЗНО, яким часто нехтують. Режим включає в себе харчування, сон та фізичні вправи. Не таємниця, що ми є те, що ми їмо. Тому харчування – суттєвий фактор успіху майже в усіх наших справах. Так, як би це дивно не звучало, але від харчування залежить не лише стан нашого тіла, але і наші емоції та навіть думки! Правильне харчування – це гарний настрій, світлий розум, енергія та працездатність. Харчування повинно бути збалансованим, включати м’ясо, рибу, молочні продукти, овочі та фрукти, достатню кількість солодкого тощо. Адже саме глюкоза, яка є в цукрі, активізує роботу головного мозку. Проте надмірна кількість цукру лише зашкодить. Також в дні найбільшої інтелектуальної напруги (особливо перед іспитом) треба вживати вітаміни. Не нехтуй правилами харчування, вони здатні принести значну користь, у тому числі, і в підготовці до ЗНО. Детальна інформація про продукти, які активізують наші психічні процеси і полегшують засвоєння навчального матеріалу мова піде в наступних випусках нашого журналу. Сон – це поновлення організму. Недостатня кількість сну призводить до нервового напруження. А це, у свою чергу, негативно позначиться на засвоєнні навчального матеріалу. Сон повинен бути 7-8 годин. Найсприятливіші години сну з 22 до опівночі, натомість після 5 ранку сон менш корисний. Але все це індивідуально. Проте обов’язково спати треба достатньо, щоб почуватися бадьоро та енергійно протягом дня. Регулярні фізичні вправи покращують обмін речовин в організмі, що також дуже позитивно впливає на діяльність мозку та всієї нервової системи, покращує засвоєння навчального матеріали тощо. 20-30 хвилин щодня – обов’язковий мінімум для підтримки тіла та розуму в належному стані. Як казали давні греки: – ніщо так не руйнує тіло та душу, як фізична бездіяльність!.

Фактор 4. Систематична робота над навчальним матеріалом та організований відпочинок. Але, безумовно, ні харчування, ні сон, ні фізичні вправи не призведуть до успіху самі по собі, якщо систематично не працювати над засвоєнням навчального матеріалу. Будь-який навчальний матеріал засвоюється тоді, коли його: зрозуміти; запам’ятати; регулярно повторювати. Звісно, що на ці «процедури» потрібен час. Але час – це найбільший дефіцит у сучасному шаленому світі. Тому успіх на ЗНО напряму залежить від уміння доцільно розподіляти свій час. Треба обов’язково щодня (окрім вихідних) виділяти по 2-3 години на підготовку до ЗНО, на засвоєння та повторення матеріалу. Години активної підготовки варто розбавляти годинами відпочинку, коли розум та тіло повністю переключаються від проблем ЗНО на інші захоплюючі справи.

Фактор 5. Сила волі. Безумовно, щоб постійно протягом року дотримуватись режиму і систематично працювати над навчальним матеріалом треба мати залізну силу волі. Але без неї нікуди не дітися. Ніхто не зможе свої знання перекласти в інші голови без належних зусиль того, хто навчається. Які б не були талановиті репетитори, але все одно учень залишається наодинці з навчальним матеріалом, який треба засвоїти. І дуже часто доводиться себе просто примушувати це робити. Тут і відіграє свою роль сила волі. Варто запам’ятати, що сила волі напряму залежить від мотивації. Чим сильніша мотивація, тим сильніша наша воля. Але краще за все сила волі тренується тоді, коли ми робимо те, що треба робити навіть тоді, коли ми цього не бажаємо!

Фактор 6. Характер особистості. Характер та інші наші індивідуальні особливості впливають як на нашу підготовку до ЗНО, так і на кінцевий результат. Розповім одну історію. У мене була учениця, яка на високому рівні засвоїла матеріал і дуже добре виконувала тренувальні тести, понад 190 балів. Але вона мене відразу попереджала, що на іспитах дуже хвилюється і все забуває. Ось таку вона мала особливість. Так, у результаті ця дівчина написали тест на 168 балів, але не була у розпачі, оскільки знала себе і розраховувала приблизно на такий бал. Отже, треба знати власні індивідуальні риси і враховувати як свої сильні, так і слабкі сторони.

Ось такі, дорогий читачу, шість факторів, які впливають на якість результату ЗНО. Звичайно, що список можна продовжувати. Головне зрозуміти, що підготовка до ЗНО – це комплексний процес, що залежить від різних чинників, які обов’язково треба враховувати.